האני שנועדתי להיות

אימון בשילוב תטא הילינג להשגת יעדים

  • קאוצ'ינג זה מרזה


    אילוסטרציה: ASAP Photos

    לא מצליחה לרדת במשקל? קואצ'ינג (אימון) לדיאטה יכול לעזור לך

    ג'ולי ג'פי | מערכת Cosmopolitan
    11/05/2009



    בפגישות מדברים מעט מאוד על מה את אוכלת ומתרכזים בצורת החשיבה שלך לגבי אוכל והגוף שלך

    לפני כמה חודשים החלטת שאת מורידה חמישה ק"ג. מצד שני, קשה לך לעשות דיאטה כשאת נשארת בעבודה עד שעות הערב, מגיעה הביתה גמורה מעייפות, רעבה ועצבנית ואין לך כוח לבשל ובטח שלא ללכת לחדר הכושר. "חייבת להיות דרך אחרת", את חושבת לעצמך, ורוצה שמישהו יהיה שם לצידך ויעזור לך להבין איך את מצליחה לעשות ה-כ-ל, מלבד לעמוד בהבטחה שהבטחת לעצמך - לרזות בחמישה ק"ג.

    יצאנו לבדוק מה זה קואצ'ינג לדיאטה, ואיך דווקא השיטה הזאת תעזור לך להגיע לתוצאות המקוות ולהיות שלמה עם עצמך.

    למה קואצ'ינג?

    אם החלטת לנסות קואצ'ינג לדיאטה, תגלי שבפגישות מדברים מעט מאוד על מה את אוכלת ומתרכזים בצורת החשיבה שלך לגבי אוכל והגוף שלך. מרבית המאמנים יעבדו איתך על המחשבות שלך ויעזרו לך להתבונן פנימה, גם אם תצטרכי "לחפור" כדי לגלות מה נמצא שם. חשוב לזכור שהכימיה בינך ובין המאמן/ת היא קריטית, וההצלחה שלך בתהליך קשורה לכך. אפשר להרגיש אם הכימיה קיימת כבר בפגישת האימון הראשונה, ואם לא הרגשת אותה, אל תתפשרי, השקיעי בחיפוש מאמן שיתאים לך ויעזור לך להגיע לתוצאות המתאימות לך.

    סמדר מספרת שרצתה מאוד להוריד 10 ק"ג ממשקלה: "התארגנו חמש חברות ומצאנו מאמנת לדיאטה. עברנו אימון שכלל שמונה מפגשים קבוצתיים וארבעה מפגשים אישיים עם המאמנת. המטרה הייתה לרדת במשקל באמצעות הבנת הגוף שלנו. בחנו לעומק את הצרכים, המניעים והמחשבות שלנו. ההרגשה שאת לא לבד עזרה מאוד, והמפגשים האישיים עם המאמנת נתנו לכל אחת את ההזדמנות להתמקד בדברים שחשובים לה.

    המאמנת חזרה והסבירה לנו שכל אחת תרד במשקל בקצב ובעיתוי שיתאימו לה".

    "התהליך נמשך חודשיים ולי הוא עזר מאוד. עברתי שנה לא קלה וחיפשתי משהו שייתן לי כוחות ויחזק אותי. למדתי לקבל את עצמי כפי שאני ולהבין שאני שולטת באוכל ולא האוכל שולט בי.

    הליווי המקצועי שנוגע בפן הנפשי חשוב מאוד. פעילות גופנית היתה חלק הכרחי בתהליך וכל אחת מאיתנו בחרה בפעילות המתאימה לה. למדתי לתכנן את היום שלי ואת הארוחות בצורה מסודרת".

    "אחת הטכניקות שלמדתי היתה לכתוב כל יום מה אכלתי כדי שתהיה לי בקרה. בשלב הראשון הרגשתי שאני נמצאת במשא ומתן עם עצמי לגבי מה לאכול, מתי וכמה, עד שעברתי את השלב הזה והגעתי לשליטה עצמית. למדתי לבחון את המחשבות שיש לי בקשר לאוכל ואיך להסיט את המחשבה אם אני חושבת לאכול משהו מיותר. חשוב להשיג שליטה, ומי שמצליחה לעשות את זה עשתה צעד גדול. בסופו של התהליך הורדתי חמישה ק"ג ואני רוצה לרדת חמישה נוספים. היום אני שלמה עם מה שאני אוכלת ולא מתייסרת אם אכלתי פרוסת עוגת שוקולד".

    "אני חושבת שלכל אחת יש מטען שהיא סוחבת איתה מהילדות, מבית הספר, מתקופת הצבא ובכלל מהחיים. ברגע שאת מצליחה לאתר את המקומות שברחת אליהם באמצעות אוכל, את מבינה שאת צריכה למצוא איך למלא את החלל בדברים הנכונים בשבילך".

    
      בחורים לא הולכים לישון עם מידת מכנסיים כזאת או אחרת [אילוסטרציה: ASAP Photos]
    בחורים לא הולכים לישון עם מידת מכנסיים כזאת או אחרת [אילוסטרציה: ASAP Photos]

    ההבדל בין קואצ'ינג לדיאטה לבין דיאטה

    נטלי שוקרון בן-אטיה, המאמנת של סמדר, מלווה אישית ומנחת סדנאות ליחסים עם הגוף והמשקל, ממליצה על תהליך היוצא מנקודת הנחה שעודף משקל הוא סימפטום לבעיה שלרוב אינה קשורה לאוכל, אלא מתבטאת באכילת יתר. אכילת יתר המובילה לעודף משקל יכולה לנבוע מהזנחת רצונות אישיים, מקושי בביטוי אישי ובתקשורת, מקשיים בזוגיות או מסיבות אחרות. לכן לרוב לא מדברים על דיאטה בתהליך האימון אלא רוכשים מיומנויות של חקירה והתבוננות למה מוביל אותך לאכול בדרך שאת אוכלת.

    במקרים רבים אכילה קשורה במצב רגשי, ואנשים אוכלים כשהם כועסים, עצבניים, עצובים או בודדים. המתאמנת עוברת תהליך המאפשר לה לזהות מהר יותר מתי היא פועלת על "אוטומט" ואוכלת בלי שליטה ולבחור אחרת באותו רגע. זה מצריך תרגול ולא קורה ביום אחד. שמחה מספרת מדוע פנתה לקואצ'ינג: "רציתי לרזות אבל הבנתי שהדיאטה שניסיתי לא התאימה לי. מאז ומתמיד אהבתי מתוק ובעקבות הקוצ'נג גיליתי שאוכל מתוק שימש אותי כאמצעי לסיפוק מיידי. במפגשים דיברנו מעט מאוד על דיאטה ובעיקר על הגוף, על אמונות שליוו אותי במשך החיים בקשר לאוכל ועל דברים שאמרו לי על אוכל כשהייתי ילדה, על המשקל שלי ועל הרגלי האכילה שלי. התהליך שעברתי עכשיו שונה מדיאטה רגילה ומגיע ממקום אחר.

    "היום אני מסתפקת במעט מאוד מתוק, וגאה בכך שבארון מונח שוקולד והוא נשאר שם! אני אוכלת מדי פעם קובייה אחת, בעוד שבעבר הייתי קונה חפיסת שוקולד, פותחת אותה באוטו, אוכלת ממנה בדרך ועד שהייתי מגיעה הביתה לא היה נשאר כלום.

    "אני עובדת מהבית והאוכל נגיש. בעבר לא הייתי יושבת לאכול ליד שולחן אלא 'חוטפת' וכך לא הרגשתי רעבה אף פעם. עכשיו לעומת זאת, אני אוכלת ארוחות מסודרות, וכשאני יוצאת מהבית אני מתכננת מה אוכל ולוקחת איתי פירות בתיק. אני ממליצה לנסות לזכור שהדבר הכי חשוב הוא איך את מרגישה בתוך הגוף שלך, להבין מה מסתתר מאחורי הרצון לאכול או לרזות ומה מפריע ואז התהליך הופך להיות הרבה יותר קל ופשוט. לי זה עזר".

    
      אני עובדת מהבית והאוכל נגיש [אילוסטרציה: ASAP Photos]
    אני עובדת מהבית והאוכל נגיש [אילוסטרציה: ASAP Photos]

    רזה יותר = יותר בחורים?

    לדברי בן-אטיה, "התרבות שבה אנו חיים והדרך שבה גדלנו משפיעות על היחס שלנו לגוף שלנו ולאוכל. אנו חשופים בכל רגע לאלפי מסרים האומרים לנו מה אנו צריכים, מה חסר לנו, איך צריך להראות ומה נכון לקנות וללבוש. אנו רוכשים בילדות תפישה מסוימת בנוגע לאוכל וצריך לחקור אותה, להתבונן בה, להיות ערים לקיומה בתודעה, לשאול שאלות על ההקשר ולבדוק איך התפישה הזאת משרתת אותי. האחריות היא שלנו ואין תרופות פלא, אבל יש תהליך שיכול לסייע לנו לקחת אחריות וללמוד ליהנות מזה".

    קואצ'ינג לדיאטה - יתרונות וחסרונות


    יתרונות

    1. תהליך גמיש ודינמי המאפשר לך ליצור ביחד עם המאמן שלך אימון המתאים לך.
    2. הקואצ'ינג מאפשר לך להבין לעומק תהליכי חשיבה, לבחון אותם ובמידת הצורך להחליף אותם בדפוסי חשיבה שיועילו לך יותר.
    3. אפשר לשלב אימון קבוצתי ואישי כדי להפיק את המרב משני הסוגים.
    4. התהליך מאפשר לך להגיע לתובנות שיעזרו לך בתחומים נוספים בחיים.
    5. התהליך ממוקד ומהיר יותר מטיפול פסיכולוגי.

    חסרונות

    1. הצלחת האימון תלויה במידה רבה בכימיה בינך ובין המאמן ויכול לעבור זמן עד שתמצאי את המאמן המתאים.
    2. רוב המאמנים אינם דיאטנים מוסמכים, ובדרך כלל צריך להיעזר במקביל גם בדיאטנית מוסמכת.
    3. הירידה במשקל נלווית לתהליך ובדרך כלל מתרחשת בשלב יחסית מתקדם, לכן קואצ'ינג לדיאטה אינו מתאים אם את רוצה לרדת במשקל במהירות (למשל, לפני אירוע חשוב).

     

     

    חשוב לבדוק מהן הסיבות שבגללן החלטת שאת צריכה לרדת במשקל ואם השינוי הזה באמת נחוץ לך. לדברי שלומית תמיר בן ארי, מאמנת מוסמכת ויועצת תדמית, "בחורה שרוצה לעשות דיאטה כי היא חושבת שכך תיראה יותר טוב ותוכל להשיג בחורים בקלות, חושבת שדיאטה =בחורים. כאן צריך להעלות את השאלה אם יש לבחורה הזאת דרכים נוספות מלבד דיאטה להשיג בחורים. כשאני רואה בחורה שנראית מצוין ובחרה בפתרון של דיאטה, הדיון שלי איתה הוא על תדמית חיצונית מול תדמית פנימית - מה מההחלטה שלה נובע מהמראה החיצוני ומנתונים אובייקטיביים, מה היא חושבת שתוכל להשיג בעקבות השינוי החיצוני ומה נובע מהתחושות ומהמחשבות שלה. לא כל שינוי חיצוני יחולל בהכרח את השינוי שלו היא מייחלת בחייה", אומרת בן-אטיה.

    "חשוב לזכור שגוף מושלם הוא לא הדבר היחיד שחשוב ביצירת קשר. בחורה שהמראה שלה מושלם אבל אינה שלמה עם עצמה לא תצליח לשמור על קשר לאורך זמן. בחורים לא הולכים לישון עם מידת מכנסיים כזאת או אחרת", מוסיפה בן-אטיה.

    בן-אטיה אומרת כי אם המתאמנת מבקשת עזרה גם בתפריט, היא עובדת בצמוד לדיאטנית קלינית שמשלימה את התהליך באמצעות בניית תפריט המתאים לאורח החיים של המתאמנת ולמאכלים שהיא אוהבת. עם זאת, העיקר הוא התהליך הפנימי שבו המתאמנת מבינה כיצד להחזיר את השליטה לחייה.

    הכנה לדיאטה

    זהורית שייחי, תזונאית קלינית ומחברת הספר לבריאות - תזונה ובישול בדרך הטבע, אומרת כי "האימון מסייע להתמודד עם חשיבה שיוצרת ומנציחה את הבעיה ועוזר למצוא את הנקודות שבהן האוכל משמש כפיצוי לחוסר בתחומים אחרים בחיים. כך את מגיעה מוכנה לדיאטה עצמה".

    "מניסיוני, ברוב המקרים מדובר בבחורות שיודעות מה נדרש כדי לשמור על תזונה נכונה ובעצם צריכות לעבור את השלב של גילוי הכוחות ולשם כך נועד האימון". שייחי מסבירה כי תזונאית המלווה תהליך של אימון לדיאטה עוזרת לבנות תזונה מאוזנת ונותנת מסגרת לדיאטה, כמו שהיא עושה בדרך כלל, "אבל ההבדל החשוב הוא שלאחר אימון הבחורה מגיע לתזונאית כשהיא מוכנה יותר, בריאה יותר, ופתוחה יותר לקבל שינויים בהרגלי האכילה שלה".

     

    מתוך: מגזין COSMOPOLITAN

BizMakeBiz פותח ע"י